Överklaga ett politiskt beslut
Alla beslut som politikerna i Nordanstig tar går att överklaga. Du kan överklaga ett beslut som rör alla som bor i kommunen. Det kallas kommunalbesvär. Du kan också överklaga ett beslut som bara rör dig personligen. Det kallas förvaltningsbesvär.
Länsrätten bestämmer om ett beslut är ogiltigt
Om du vill överklaga ett beslut ska du skriva ett brev till länsrätten. Adressen hittar du i spalten till höger.Länsrätten kan bestämma att beslutet är ogiltigt.
Det gör de om beslutet stämmer in på någon av dessa beskrivningar:
• Beslutet är olagligt.
• Beslutet handlar om något som inte har med kommunen att göra.
• Beslutet handlar om något som inte kommunen bestämmer över.
Om det är ett förvaltningsbesvär räcker det att länsrätten tycker att beslutet är oriktigt.
Det här ska du skriva i din överklagan:• Berätta vilket beslut du vill överklaga.
• Berätta vem eller vilka som har tagit beslutet.
• Berätta i vilket protokoll och i vilken paragraf man kan läsa om beslutet.
• Berätta varför du tycker att beslutet är ogiltigt.
• Skriv under med namn, personnummer, adress och telefonnummer.
Du har 21 dagar på dig att överklaga.
När kommunen har berättatom beslutet har du 21 dagar på dig att överklaga. Beslut som rör alla i kommunen sätter vi upp på en anslagstavla i kommunhuset. Beslut som bara rör dig personligen skickar vi hem till dig i ett brev.