Nordanstigs kommun, länk till startsida
Translate
Kontakt
A-Ö
Webbkarta
Anpassa
Lättläst
Måndag 11 december 2017

Överklaga ett politiskt beslut - lättläst

Alla beslut som politikerna i Nordanstig tar går att överklaga. Du kan överklaga ett beslut som rör alla som bor i kommunen. Det kallas kommunalbesvär. Du kan också överklaga ett beslut som bara rör dig personligen. Det kallas förvaltningsbesvär.

Länsrätten bestämmer om ett beslut är ogiltigt

Om du vill överklaga ett beslut ska du skriva ett brev till länsrätten.
Adressen hittar du i spalten till höger.

Länsrätten kan bestämma att beslutet är ogiltigt.

Det gör de om beslutet stämmer in på någon av dessa beskrivningar:

•Beslutet är olagligt.
•Beslutet handlar om något som inte har med kommunen att göra.
•Beslutet handlar om något som inte kommunen bestämmer över.

Om det är ett förvaltningsbesvär räcker det att länsrätten tycker att beslutet är oriktigt.

Så här ska du skriva

Det här ska du skriva i din överklagan:

•Berätta vilket beslut du vill överklaga.
•Berätta vem eller vilka som har tagit beslutet.
•Berätta i vilket protokoll och i vilken paragraf man kan läsa om beslutet.
•Berätta varför du tycker att beslutet är ogiltigt.
•Skriv under med namn, personnummer, adress och telefonnummer.

Du har 21 dagar på dig att överklaga.

Du har 21 dagar på dig att överklaga!

När kommunen har berättat
om beslutet har du 21 dagar på dig
att överklaga. Beslut som rör
alla i kommunen sätter vi upp
på en anslagstavla i kommunhuset.
Beslut som bara rör dig personligen
skickar vi hem till dig i ett brev.                 

Uppdaterad: 2015-01-09

Sidansvarig: Eva Engström, kommunsekreterare

Prenumeration & synpunkter
Kontakt
Länsrätten
Länsrätten
Box 1093
801 35 Gävle

Kommunsekreterare

Eva Engström
Eva Engström

0652-361 03

Skicka meddelande till

Nordanstigs kommun

Box 56, 820 70 Bergsjö

Besöksadress

Södra Vägen 14, Bergsjö

Telefon 0652-360 00

E-post kommun@nordanstig.se 

Fax 0652-109 12
IFO fax 0652-361 50
Org.nr 212000-2312

Om webbplatsen & Cookies

E-post webb@nordanstig.se

Övriga hälsingekommuner