Nordanstigs kommun, länk till startsida
Translate
Kontakt
A-Ö
Webbkarta
Anpassa
Lättläst
Söndag 21 oktober 2018

2018-01-15

Konsumentverket informerar jord- och skogsägare om telefonförsäljning

Många har svårt att säga nej till olika erbjudanden när de blir kontaktade av telefonförsäljare och hemförsäljare. Nu skickar Konsumentverket ut ett brev till alla som äger skogs- eller jordbruksfastigheter eftersom det visat sig att de är extra utsatta för telefonförsäljning.

Det är ovanligt att konsumentverket skickar ut riktade brev, men eftersom problemet är omfattande och funnits i flera år så har man nu valt att skicka information direkt till en extra utsatt grupp.

– Särskilt många äldre har fått problem när det kommit bekräftelser på abonnemang eller varor som de inte beställt, berättar Christin Hübenette, konsumentvägledare på Nordanstigs kommun. Jag hoppas att informationen som går ut nu ska hindra att fler drabbas av de här problemen.

Viktigt att hålla isär rollerna

Som privatperson har du ångerrätt när du köpt en tjänst eller vara, men köper du något till ditt företag så gäller andra regler. Har du beställt ett abonnemang för att använda det i företaget har du inte rätt att ångra avtalet, om inte företaget frivilligt erbjuder det.

– När du köper något för privat bruk ska du inte säga ja till avtal där säljaren har läst upp dina bolagsuppgifter, utan se till att det är du som privatperson som är part i avtalet, säger Christin Hübenette.

Viktigt att vara tydlig

Det är viktigt att vara tydlig mot säljaren. Det enklaste är att du säger nej tack och avslutar samtalet om du inte vill köpa något.

Skulle du få ett välkomstbrev, en bekräftelse eller en faktura trots att du inte har beställt något så ska du höra av dig till säljaren och berätta att du inte har köpt produkten och att du därför inte tänker betala. Konsumentverket rekommenderar att du gör det skriftligt och behåller en kopia så att du tydligt kan visa att du har invänt mot det påstådda köpet.

För mer information kontakta

Om du behöver hjälp eller stöd så kan du kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst, Konsumentbyrån Telekområdgivarna eller vår konsumentvägledare:

  • Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, telefon 0771-525 525, info@hallakonsument.se
  • Konsumentbyrån Telekområdgivarna, telefon 08-522 767 00
  • Nordanstigs kommun, Konsumentvägledning, telefon 0652-360 00 (fråga efter konsumentvägledaren), telefontid mån-tor kl. 9-11

Uppdaterad: 2018-01-18

Sidansvarig: Cecilia Larsdotter, kommunikatör

Prenumeration & synpunkter

Nordanstigs kommun

Box 56, 829 21 Bergsjö

Besöksadress

Södra Vägen 14, Bergsjö

Telefon 0652-360 00

E-post kommun@nordanstig.se 

Fax 0652-109 12
IFO fax 0652-361 50
Org.nr 212000-2312

Övriga hälsingekommuner